lördag 2 juli 2011

Uti vår hage...

Då:
    Det FANNS positiva sidor med uppstallningen på Staffanstorps ridsportförening - absolut! Hagarna & den dagliga utevistelsen var dock inte inkluderade i dessa: Små leriga inhägnader där hästarna stod & tjurade & väntade på att få komma in, & in kom de vid 14-15 på eftermiddagarna. Därefter stod de i sina boxar. (Jag tror att det är ungefär likadant på andra ridskolor; det är säkert inte unikt för Staffanstorp i alla fall.)
    Sommaren 2008, då Hestia var på bete i Sunnanå mellan Staffanstorp & Malmö (hemma hos Björn Sederblad, VD för Skånemejerier, ta mig tusan), var ett uppskattat avbrott i ridskolelivet för både Hestia & mig. Jag red inte alls under de 6-7 veckor som Hestia var i Sunnanå, men jag hälsade på henne flera gånger i veckan & pysslade om henne i hagen. Vi fick en helt annan, mycket bättre kontakt & trots att hon inte blev riden var hon faktiskt mer musklad när hon åkte hem ifrån betet än vad hon var när hon åkte dit - det var uppenbarligen nyttigt att kunna ströva omkring över ett större område & på ojämnt underlag!
Nu:
    Idag, 1/7 2011, blev det lite ofrivillig vila för Hestias del; jag hade planerat att rida efter jobbet (jag slutade tidigt idag, redan klockan 13), men pga sjukdom fick jag hoppa in & jobba natt också & behövde hem & sova lite. Hestia fick nöja sig med att strosa i hagen: I det nuvarande stallet finns bra hagar & hästarna är ute till sent på kvällen nu när det är ljust & varmt. På vintern kommer de in när det mörknar, ungefär vid 16-17. Hagarna & utevistelsen låg, tillsammans med uteridningsmöjligheterna, överst på min prioriteringslista när jag skulle flytta Hestia. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar