fredag 22 juli 2011

Saknade små vänner och andra som vi känner...

Då:
    Innan jag fortsätter träningsbloggandet vill jag hylla en liten men mycket saknad vän till mig & Hestia som inte finns längre, nämligen katten Japp. Han blev min favorit bland stallkatterna; inte för att jag valde honom utan det var mer han som valde mig. Hestia är normalt sett inte precis överförtjust i små djur (& inte i stora djur heller...) men den här accepterade hon faktiskt & Japp satt alltid på Hestias boxdörr när jag gjorde henne i ordning inför ridning & annat. 
    En vinterdag i början av 2010 skulle Hestia & jag ge oss ut & rida en sväng tillsammans med Jojo & Cloto. Hestia stod uppbunden i stallgången, hon var sadlad & skulle bara få tränset på sig också & vår favoritkatt Japp satt på boxgrinden i vanlig ordning. Plötsligt tog han sats & for upp i sadeln på Hestias rygg - han satt där & demonstrerade både dressyrsits, hoppsits & ledig westernstil som om han aldrig hade gjort något annat i hela sitt liv! Jag hade kameran tillhands, tack & lov - sådana fototillfällen får man inte så ofta:
     Ganska exakt ett år efter denna fotosession, i februari 2011, blev Japp påkörd av någon dum bilist & dog. En liten vän, en stor saknad... <3

Nu:
    Idag, fredagen den 22/7, åkte jag till Pederslund på morgonen. Jag lyckades få en hyfsad bild på ett par av medlemmarna ur den yngsta generationen stallkatter - de är rätt så skygga & svårfotograferade. :-)
     Nåväl; hovis Petter (en annan av Hestias & mina allra käraste vänner, som tydligen läser bloggen dessutom.. ;-) kom vid halv tio & filade fossingar & slog på nya skor - det var välbehövligt, framöver kommer vi bara att ha sex veckors mellanrum mellan skoningarna istället för åtta veckor, åtminstone under sommarhalvåret när jag rider så hårt som jag gör. Så här såg Hestias framskor ut när de togs av idag:
    Efter fotvården fick Bästia gå ett pass i paddocken med lina & inspänningstyglar. Jag longerade henne i alla gångarterna i 30 minuter ungefär & det gick mycket bra, trots att där var rysligt blött & lerigt på ridbanan.
 

4 kommentarer:

  1. Oj! Du har ridit på friskt :)

    SvaraRadera
  2. Wilmas var inte slitna alls..... vad säger det egentligen..... ;o) Skärpning Johanna!

    SvaraRadera
  3. Jag får byta mina var 4 vecka... :-( mycket asfalt :-)

    SvaraRadera