söndag 16 september 2012

"You remind me today...

...of a small Mexican chi-wow-wow". Vila för Hestia i fredags alltså; då var det stormigt & regnigt & en bra dag att inte rida på. Igår, lördag, skulle min syster Anna på utbildning i Lund & när den var slut vid 17-tiden åkte hon till Torna-Hällestad - jag hade redan varit i stallet i en timme & mockat, vägt upp mat & tagit in Hestia & Våfflan från hagen när hon kom. Anna, som enligt egen utsago inte hade suttit på en häst på två år, lyckades med viss möda att kravla sig upp på Jättevåfflan & vi fick med oss Petra & Mikey också & skrittade runt Vasaholm. Det blåste lite kallt men var trevligt ändå.
   Idag red jag ut med Iza som satt barbacka på Ruthan; hon är modig hon... Det hade varit mulet & blåsigt hela dagen men på eftermiddagen avtog vinden lite & solen tittade fram. Söndagseftermiddag & sol innebar förstås att ALLA skulle ut på vägarna samtidigt som vi: Bilister, cyklister, mopedister, traktorister, gräsklippister samt en & annan herrelös chihuahua som sprang runt benen på Hestia & bjäbbade. Vi red om Borelund & sedan tvärs över åsen (dock inte på det högsta eller brantaste stället men lite klättring blev det ju), genom sommarstugeområdet samt via Boket på väg tillbaka. På raksträkan upp mot fd Döda Trädet (vars ruttnade rester nu hade forslats bort minsann) var ambitionen att jag skulle trava medan Iza galopperade i lugnt tempo då Ruths trav inte precis lämpar sig för barbackaridning (Personligen tycker jag inte att den lämpar sig för ridning med sadel heller - jag red Ruth lite grann under tiden Hestia var utlånad & sällan har jag träffat på en så skumpig häst. Det tog flera gånger innan jag ens kunde RIDA LÄTT i traven, jag fick stå i fältsits istället...) men Hestia ville såklart galoppera hon med. För husfridens skull lät jag henne göra det, väldigt samlat & kontrollerat, & så glad har hon nog inte varit tidigare under hela igångsättningen. :-) Vi var ute i ca en timme & en kvart tror jag.
   Den här veckan har det blivit fem lugna uteritter; tre kortare (35-45 minuter) & två lite längre (närmare en & en halv timme) med Iza. Jag har också longerat en gång - bara en vilodag för Hestia denna vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar