söndag 2 september 2012

Bett, bölder...

...& blåsiga Borelundsrundor. För andra gången den här sommaren fick jag i veckan någon slags insektsbett som efter ett par dagar utvecklades till en riktigt rälig varfylld jätteböld - verkligen charmigt. Eller inte. Den ömmande & inflammerade knölen var denna gång placerad på insidan av benet, snett ovanför knävecket typ, så pga detta fick jag lov att hålla mig på marken ett tag tyvärr, det gjorde för ont att rida. I torsdags efter jobbet tömkörde jag Hestia i den tomma hagen; ett pass i skritt & lite trav på ungefär 20-25 minuter. Det gick väldans bra bortsett från när Lillen, skäcken som står på Agelund, kom promenerande med sina människor & Våfflan drog iväg i hagen ropandes "Ooooh, kolla där Hestia! Där är några som är ute & går med en KO!" Hestia ville ju också titta på kon förstås istället för att fokusera på det hon skulle, men efter några varv på volten lyckades jag vinna tillbaka hennes uppmärksamhet - på det stora hela var hon jätteduktig.
   I fredags jobbade jag kväll & var i stallet på morgonen & fixade det nödvändigaste bara. Det var Hestias planerade vilodag, sedan blev det en vilodag till igår (lördag) pga mitt onda ben. Nu har eländet öppnat sig lite & det har börjat läcka ut någon blodblandad varsörja, det är äckligt men det innebär ju också att den värsta smärtan har lagt sig så idag vågade jag kravla mig upp på hästryggen. Jag skrittade ut tillsammans med Ingela/Våfflan & Emma på Babe. Det blåste ganska bra, men det var uppehållsväder i alla fall. Solen sken till & med emellanåt. Vi red på Borelundshållet & utanför Delanders träffade vi Annie (som hade Bästias bästis Busan tidigare, nu har hon en fin låneponny som heter Electron - de tävlade i SM i dressyr för några veckor sedan) så hon hängde också med oss. Vid det dödade Döda Trädet, som fortfarande ligger styckat i delar utmed grusvägen & ser jätteläskigt ut tydligen, blev det lite dans med svåra steg innan vi kom förbi - jag skyller på dressyrponnyerna (Dressyrhästar ääär ju så på tårna!); hade det bara varit Hestia & Våfflan så tror jag nog att vi hade tagit oss fram utan större bekymmer. Annars var det en lugn & fin runda.
   Det är ju söndag idag så jag sammanfattar veckan också: Den har varit helt okej med uteritter & tömkörning. Fattades gjorde kanske ett dressyraktigt ridpass i paddocken, men jag svär; det skulle ha blivit ett sådant igår om jag inte fått det här inflammerade bettet. Ni tror mig väl, inte sant? ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar