tisdag 4 september 2012

Torna-Hällestad dansar...

...& ler. Igår, måndag, kom jag till stallet vid 14-tiden & började med att fixa box & mat mm. Ingela hade date med hovslagaren igen (hon har ju så många hästar & så många hovar har var & en av dem) så i väntan på att hon skulle bli klar passade jag på att mocka ut ett par kärror gödsel från Hestias & Våfflans hage också. Våfflan ville gärna assistera sa han, men han stjälpte mer än han hjälpte tyckte jag; 2 gånger välte han skottkärran. Nåväl, ridning sedan & denna gång skrittade vi en något längre runda än de tidigare, Ingela & jag. Vi red till Kaninlandet & sedan genom byn & längs med asfaltsvägen på väg tillbaka: 6 km & strax över 1 timme totalt. Ingela har tagit bilden med sin Ajfån.
   Idag red vi Vasaholmsrundan, also known as "äppelknyckarturen": Hestia fick ett äpple från ett av träden vid vägkanten & lyckades låta bli att tappa det denna gång, det gjorde hon sist vi red där. Förra hösten knyckte hon själv - hon tvärstannade & körde in huvudet bland grenarna & plockade hela munnen full av små äppelkart innan jag hann få ut henne därifrån. :-) Ingela & jag travade en bit idag, ca 300 meter på grusvägen mellan Stall Vasa & Vasaholms ridskola, resten av rundan skrittade vi. Eller dansade: När vi kom till Vasahill (ja, man kan tro att man är i Dalarna med alla Vasa-varianter) blev Hestia & Våfflan så himmelens rädda/uppspelta eftersom ett gäng hästar kom farande i hagen i full galopp, däribland en skitläskig liten skäckfärgad shetlandsponny. Våfflan framförde en perfekt tolkning av Svansjön över hela 70-vägen & Hestia kom efter lite mer i hiphop-stil men vi överlevde det med. Imorgon ska jag försöka mig på ett pass i paddocken, det kan nog bli tufft. ;-)
   Dagens Off Topic: Jag var på en föreläsning idag med jobbet, den hette typ "Hälsa, solljus & depression" & handlade om hur psykiska sjukdomar i allmänhet & depressioner i synnerhet kan påverkas av brist på D-vitamin framför allt, men även andra vitaminer, mineraler & födoämnen nämndes så som magnesium, jod, selen m fl. Dessa är ju ämnen som även figurerar i foderstatsprogrammen för hästar & jag sa till min kollega att det är intressant det där: Hästens mat skickar man iväg på analys för att få veta exakt hur många gram av än det ena & än det andra som ett kilo hö innehåller & man räknar noggrant ut hur mycket av allt hästen behöver i förhållande till hur hårt den motioneras & man köper kraftfoder &/eller tillskottsprodukter för att täcka upp för sådant som eventuellt fattas i grovfodret så att hästen inte ska lida brist på någon endaste liten mineral. & till sig själv kokar man nudlar... :-S


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar