söndag 27 januari 2013

"New...

...shoes!" Det blev vila för Hestia i tisdags, sedan longering i skritt & trav på onsdagen. I torsdags skrittade jag ut en runda runt Delanders tillsammans med Vilma & Ingrid i smärtande kyla: Jag hade dittills klarat mig rätt rätt hyfsat med dubbla strumpor, rejäla vinterkängor & mina distansstigbyglar av plast (som inte binder kyla på samma sätt som vanliga stålstigbyglar) men under denna ridtur var det så kallt att det riktigt gjorde ont i tårna. Även fredagen bjöd på en imponerande samling minusgrader; då åkte jag till stallet redan på morgonen. Hestia skulle få nya dojjor av en ny hovslagare, det var mycket nytt på en gång: Varmskoning för första gången, "vinterdäck" (a k a snösulor) som hon heller aldrig har haft (jag var lite i valet & kvalet men tänkte att "Om hon får på sig de där snösulorna så kommer garanterat snön att försvinna inom kort & det hade ju varit hemskt skönt") men allt gick bra. Bästis fick till & med en extra sidokappa på utsidan av höger bak, så där som Petter brukade göra på sin tid, för att skon ska sitta bättre på sparka-i-väggen-när-jag-vill-ha-mat-hoven.
   Meningen var att jag skulle ha åkte hem efter hovslagarbestyren & sedan återvänt till stallet en andra gång senare på eftermiddagen & skrittat ut med Emma men pga den envisa kylan ställde jag in turen - Hestia fick vila både fredag & igår (pga 11½-timmespass på jobbet) & idag blev det ett stycke longering igen medan snön yrde omkring oss. Nästa vecka verkar det dock, om man får tro väderprognoserna, bli betydligt mildare! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar