måndag 21 januari 2013

Krismöten...

...& grismöten. I lördags blev det ridning på Revingehed i glada vänners lag; vissa av vännerna (framför allt Mikey & Babe) var lite väl glada & bockade & brallade & höll på så vi fick mest hålla oss till skritt ute på de öppna fälten i alla fall. På grusvägarna gick det dock bra att trava. Det var kallt men soligt & näst intill vindstilla, en vacker dag!
   Igår, söndag, var jag i stallet ganska sent pga klubbmöte med Anklam. Ingela & jag tog oss med nöd & näppe runt Vasaholm i mörkret. Det var väl inte precis den mysigaste ridturen jag varit med om: 12 minusgrader & hästar som inte ville gå fram. Hestia & Flory backade & snurrade i kapp men vi kom hem tillslut ändå. :-) Idag har jag ridit en sväng på heden tillsammans med Iza & då blev tempot lite högre - åtminstone efter att vi hade lyckats ta oss förbi någon jätteläskig fladdrande plast på svampgården. Vi var ute i ca 1½ timme & red lite i alla gångarter fast mest i skritt & trav. Under dagens runda hade vi först närkontakt med ett gäng hjortar, de var bara några meter ifrån oss. Sedan fick vi plöja oss fram igenom en flock med kor som stod över hela vägen & vägrade flytta på sig. Vi blev skrämda av en häger & en and som flög upp ur ett & samma dike med några sekunders mellanrum & när vi trodde att det inte kunde bli mer livat kom en samling vildsvin springandes: Det var på ungefär samma plats som sist fast den här gången var vi betydligt närmare dem. Jag blev lite nervös kan man väl lugnt säga men hästarna brydde sig faktiskt inte så mycket om dem, de typ tittade på grisarna & sa "Där är några som springer & har roligt! Får vi också springa nu?" Det fick de, men inte åt samma håll som vildsvinen!
   Jag vill gärna skriva någon rad om Anklamsträffen igår också: Det var väl lite av ett krismöte. Flera medlemmar som både sitter i styrelsen & har viktiga ansvarsområden i arbetet inför & under Greveritten har lämnat föreningen den senaste tiden & sökt sig till andra klubbar. I vår pyttelilla ridklubb (INNAN avhoppen var vi ca 25 medlemmar) märks ett sådant bortfall väldigt tydligt & jag var helt övertygad om att mötet igår skulle resultera i att vi lade ner föreningen; jag hade redan börjat fundera över alternativa klubbar att gå med i istället. Efter en hel del diskuterande fram & tillbaka bestämde vi oss emellertid för att avvakta ett år till med nedläggningen. Greveritten blir det nog inget av med tyvärr, det var tufft med funktionärer redan tidigare, men vi behåller vår lilla förening under lite nya & enklare former & jag är stolt & glad över att (förhoppningsvis) få tävla för Anklam detta året med. Sedan får vi väl se vad som händer & sker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar