söndag 7 april 2013

Du gamla du fria...

...du smällfeta ko. Vi har haft ännu en helt okej vecka måste jag säga; i måndags blev det uteritt för tredje dagen i rad, den här gången på heden tillsammans med Ingela, Jenny & Alma. Två timmar i ganska så högt tempo - en hel del trav & galopp.
   Dagen därpå "trimmade" jag, Jenny & Alice våra havremopeder i hagen. Att trimma, gott folk, det är något som dressyrnissarna håller på med - förr trodde jag att det innebar att de tränade på & finslipade något speciellt, t ex inför en tävling, men numera tycker jag att det verkar som att "trimma" betyder att rida självständigt på ridbanan punkt slut (rätta mig gärna om jag har fel) till skillnad från att "träna" (för instuktör) & så finns det de som "joggar" också, det gör man med fördel dagen efter att man har "tränat" & det är lite mer avslappnat än när man "trimmar" men för ett otränat öga kan det nog se ungefär likadant ut... ;-) Hur som helst, vi trimmade alltså en knapp timme i alla gångarter & Hestia var faktiskt riktigt fin emellanåt.
   På onsdagen fick Hestia vila medan jag motionerade på egen hand: Jag mockade ut vinterbädden & körde åtta tunga kärror med våt halm upp på gödselstacken, sedan blev det en tur ut med Ruth & Iza i torsdags. Vi red en lite utökad Forsbergsrunda som tog ca 1 timme & 40 minuter. Ny 2-timmarstur på Revingehed på fredagen tillsammans med Johanna/Wilma & Amanda/Justi från Agelund; denna ritt inkluderade ett par riktigt snabba galopper i uppförsbacke samt en hel del trav/galopp i lugnare tempo också. Justi var heden-nybörjare & tyckte att kossorna var liiide räliga & då tyckte förstås Hestia det med trots att hon inte brukar vara rädd för dem annars. Men, men... En trevlig runda förövrigt!
   Helgjobb för min del så igår, lördag, fick Hestia vila helt & idag longerade jag en stund i skritt & trav över en bom på marken.
   Dessutom: Hestias pass har kommit tillbaka från Svenska Hästavelsförbundet redan - hon fick behålla det gamla passet (det var visst EU-godkänt trots allt) så det hela gick både snabbare & smidigare & blev betydligt billigare än vad jag hade räknat med, tjoho! Nu är hon svensk medborgare, min Bästis. Vi kommer nog att fira lite i dagarna med nationalsång & knäckebröd tror jag. :-) (Gammal bild..)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar