måndag 18 mars 2013

Pass...

...på! Idag har Hestia blivit vaccinerad & med detta inskrivet skulle hennes pass varit i ordning inför den annalkande tävlingssäsongen tänkte jag. Men nej. Naturligtvis inte...
  Jag var medveten om att reglerna för ryttarlicenser ändrades från & med 2012 även om jag inte hade satt mig in i det hela så jättenoga då jag inte tävlade själv förra året. Att reglerna för HÄSTlicenser också var nya hade jag däremot missat; sist jag tävlade (2011) behövde hästen ingen licens om man bara tävlade i lokala tävlingar & upp till & med T50 km räknas som lokal tävling. Nu ska hästlicens lösas oavsett på vilken nivå man tävlar & för att få licens måste hästen vara stambokförd vilket Hestia inte är. Jag har varit i kontakt med Svenska Hästavelsförbundet idag & frågat hur man går tillväga när man registrerar en importerad häst i Sverige: Hestia måste chipmärkas & så ska en ID-kontrollant intyga att signalementet med tecken & virvlar & dylikt stämmer i passet & mitt hästägande ska styrkas på en särskild blankett som ska bevittnas & signeras av ett par personer, sedan ska passet skickas i original tillsammans med bilagorna till Svenska Hästavelsförbundet som utfärdar ett nytt svenskt pass till Hestia istället för hennes polska & när jag får tillbaks det nya passet så ska kopior av detta sändas till Ridsportförbundet som i sin tur ordnar med hästlicensen. Man kan väl lugnt utgå ifrån att det här inte hinner bli klart innan Vedemaritten den 20 april. Dessutom är vår andra tävling, Dackeritten, framflyttad från juni till oktober. Så är det med det.

3 kommentarer:

  1. Men jisses vilken komplicerad process. känns ju lite som att det är ganska vanlgt med importerade hästar och att det inte borde vara så himla omständigt. :/

    SvaraRadera
  2. Ja, fast om du importerar en renrasig häst/ponny eller något slags halvblod/varmblod från t ex Tyskland, Holland, Frankrike osv, de vanliga hästländerna, så är den säkerligen stambokförd redan i ursprungslandet & då behöver man inte gå igenom det här - polska fjordkorsningar däremot är det lite annat med.. ;-)

    SvaraRadera
  3. Tid för chipmärkning & ID-kontroll är bokad nu i alla fall! :-)

    SvaraRadera