lördag 9 februari 2013

A weak...

...week. Tjoho, nu är det vintervitt ute igen & hårt & halkigt. Detta i kombination med min jobbigaste jobbvecka på schemat samt rejält med värk i min scoliosrygg (det har känts lite bättre nu de sista dagarna; i tisdags & onsdags var det rent rysligt) har gjort att den gångna veckan blivit lite sämre ridmässigt: Vila för Hestia i måndags som utlovat då jag jobbade kväll, sedan en halvtimmes ridning i skritt + lite trav i hagen kvällen därpå. I onsdags kanade vi runt Vasaholm tillsammans med Ingela på Flory, Alma på Pika & Ingrid på Starman.
   Torsdagen var veckans enda lediga dag för min del & min enda chans att rida i dagsljus. Jag fick med mig Iza ut en sväng på heden. När vi red iväg ljöd kulspruteskjutandet från Revinge (de leker ju krig där ibland) så vi höll oss längs den västra kanten av heden, red till "upploppsrakan" (där Hubertusjakten brukar avgöras) & sedan genom Torna-Hällestad City & via Borelund på vägen hem. Vi travade ett par kortare sträckor för att få upp värmen lite, annars skrittade vi mest hela tiden: Vi var ute i strax över två timmar. Hestia visade sin dressyrtalang genom att rygga i hög fart i nedförsbacke, omringad av en massa mycket nyfikna & närgångna ungtjurar - det måste väl ändå vara åtminstone Lätt A-nivå på en sådan övning? En & annan piruett & flygande halt (Hestias specialitet) vid grindarna blev det också förstås men i övrigt var hon ganska lugn; hon taktade ju lite när vi skulle skritta över fälten men jag tror minsann inte att hon galopperade ett enda steg på hela rundan, det var duktigt! :-)
   Igår var jag "ude po lanned" (som de säger ute på landet) en stund på morgonen & mockade & vägde upp mat mm innan jag skulle arbeta kväll igen, vila för Hestia då alltså. Ikväll, efter jobbet, har jag hunnit med ett kort men riktigt bra tömkörningspass: Skritt & mycket trav på större & mindre volter samt över en bom på marken - Hestia var så fokuserad & fin. Imorgon, söndag, däremot jobbar jag delad tur (eller otur) så då har jag inte tid att åka till stallet alls. See you next week!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar