onsdag 24 augusti 2011

Dålig sommar blir fin höst (hoppas jag i alla fall)...

11-24 augusti:
    Det blev några dagars vila för Hestia, som planerat, medan stallet målades om (& fint som snus blev det minsann!) & jag var i Bromölla, sedan under min sista semestervecka red jag lite grann i alla fall: Måndagen den 15/8 var jag & Johanna på Revingehed & red en kortare tur i alla gångarterna. Vi var ute i en timme & 15 minuter, skrittade längs asfaltsvägen hem. Trevlig ridtur & vädret var härligt! Dagen därpå, på tisdagen, red jag tillsammans med Vic till Kaninlandet. Kanske inte en av de bästa ridturerna i världshistorien: Hestia var spänd & tittig hela rundan & inte särskilt rolig att rida. Victorias Malle var snäll mest hela tiden, men när vi skulle galoppera på Kaninlandet bockade han av Vic två (!) gånger & Vic är minsann inte den som brukar ramla av i onödan. Jag är inte så jätteförtjust i att rida på Kaninlandet, faktiskt: Platsen är lite för populär bland kreti & pleti... Under den kvarten vi var där, ungefär, delade vi området med en stycken man som promenerade, tre stycken joggare varav en med stor svart lösspringande hund samt tre stycken ryttare till häst. På heden måste man rida i flera timmar för att stöta ihop med så mycket folk! Nåväl; Vic & jag var ute & red i ca en timme totalt tror jag.
    Onsdagen den 17:e augusti longerade jag Hestia en stund i en av hagarna i skritt, trav & lite galopp. Det gick fint! På torsdagen fick hon vila & på fredagen den 19/8 red jag ut ensam: Skrittade den så kallade Forsbergsrundan, det tog ca en timme & 45 minuter. Hestia var inte fullt lika tittig denna gång, det gick rätt så bra. Slut på semestern sedan; jag jobbade helgen & hann inte rida då.
    Den här veckan har det varit vackert väder hittills. Man känner att det är höst i luften! Jag vågar knappt skriva det efter den här usla sommaren, men hösten är nog min favoritårstid. I måndags var jag ute en sväng på heden tillsammans med Ingela på Våfflan & Vic på Malle. Ridturen inkluderade bland annat galopp på "upploppsrakan" (där upploppet äger rum när det är Hubertusjakt) samt skritt genom byn på vägen hem. Igår, tisdagen den 23:e, var både jag & Ingela lediga från jobbet så vi passade på att rida runt Krankesjön på förmiddagen. Det var Våfflans Krankedebut & han skötte sig finfint & Hestia var superduktig. Vi höll ganska högt tempo, red rundan (ca 22 kilometer) på två timmar & 45 minuter. Hestia & jag guidade Torna-Hällestadborna runt - vi red på vägar där Ingela sa att hon aldrig hade varit innan. Vi "äger" på Revingehed, Bästia & jag! <3
    Idag, onsdag, jobbar jag kväll & Hestia får en vilodag. Hoppas att uppehållsvädret håller i sig resten av veckan!

1 kommentar: