torsdag 1 september 2011

Vecka med lite av varje...

25 augusti - 1 september
    Förra torsdagen longerade jag Hestia i hagen med inspänningstyglar. Ordentligt pass i skritt & trav, 30 minuter. Hestia var fin, det gick rätt så bra i det svåra (högra) varvet också! Dagen därpå, fredagen den 26/8, red jag ut en runda på ungefär en timme ensam: Red längs med fältet till skogsdungen & runt där ett par varv, off-road, skuttade över stockar på stigen. När vi kom ut från dungen igen tänkte jag att "Hmm.. Visst borde det väl vara okej att skritta lite försiktigt runt stubbåkern mellan skogsdungen & svampgården? Om man håller sig alldeles i kanten?" Sagt & gjort, eller tänkt & gjort rättare sagt: Vi skrittade längs åkern som borta i ena hörnan gränsade till en hage där ett kallblodssto gick med sitt föl. Inget konstigt med det; vi passerar hästar i hagar hela tiden, men det här lilla hingstfölet blev så himmelens lyckligt när tant Hestia kom förbi att han sprang rakt igenom eltråden & satte fart efter oss! :-O Jag blev så illa tvungen att rida in på svampgården & ropa "Hallå? Hallå? En häst har kommit lös!" Fölet fångades in & jag TROR inte att svampmannen misstänkte att det var mitt & Hestias fel att det hade smitit från hagen...
    Jag var ledig i helgen & på lördagen red jag tillsammans med Fia & Alice (en av Starmans små ryttare) runt Vasaholm i skritt & trav. Alice mamma Tina promenerade/joggade med också. På söndagen skulle Fia, Annie & jag ha ridit runt Krankesjön egentligen, men Annie blev sjuk & Fia & jag var inte helt överens vädergudarna så vi stannade på gården & hade lite miljöträning med Hestia & Fille istället, det var kul. Gick över lastpallar, presenningar & andra läskigheter.
    I måndags, den 29 augusti, kom hovslagare-Petter på morgonen & fixade Hestias fötter & satte på henne nya skor. Jag jobbade eftermiddag/kväll sedan så Bästian fick vila efter pedikyren. På tisdagens eftermiddag var Fia & jag ute på Revingehed i regnet & red en rätt så lång runda - vi klättrade & galopperade mycket, båda hästarna skötte sig fint & det var härligt trots vädret. Jag tog mig dock nästan vatten över huvudet när jag fick för mig att vi skulle vada genom en större vattensamling: Dammen (eller vad det nu är) är ca 10 meter i diameter & Hestia & jag har varit där i & plaskat förr, men nu efter den här blöta sommaren är vattennivån mycket högre än den brukar vara så ett par meter ut bara nådde vattnet mig upp till mitten av låren & Hestia blev mer än lovligt sur på mig. Fia var klok nog att hålla sig på land, men hålla sig för skratt kunde hon inte. Ännu en gång fick jag rida hem i dyblöta skor & ridbyxor, det börjar bli en vana nu mitt badande på heden...
    Igår, den sista augusti, flyttade Bästias bästis Busan från Pederslund - det var lite sorgligt, & Ingela, Fia & jag skrittade Vasaholmsrundan ihop. 40 minuter tog det väl ungefär.
    Idag, torsdag, har vädret varit fint & Hestia & jag tog en tur på heden tillsammans med Fia på Fille & Joanna på Starman. Vi galopperade en hel del över fälten & skrittade längs asfaltsvägen hem; 1½ timme var vi ute. "Underbar tur ut idag med Fia och Jennie! Med underbara hästar, underbara människor och kanonväder så är allting perfekt!" skrev Joanna på Facebook efteråt & jag instämmer. Just nu känns det ganska bra för det mesta, faktiskt. <3
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar