måndag 27 augusti 2012

Pick yourself up and dust yourself off...

...and back in the saddle. Det var inte helt utan ångest som jag åkte till stallet i eftermiddags efter jobbet - under dagen hade jag nämligen lyckats övertyga mig själv om att min häst numera alldeles säkert var en sådan som jämt & ständigt skulle bocka av mig & springa hem så fort hon tyckte att hon befann sig lite långt ifrån stallet (& allt är ju relativt; till exempel så kan ju paddocken betraktas som ganska långt ifrån stallet av vissa) så fick jag inget ridsällskap idag skulle jag nog tvingas låta bli att rida fastställde jag. Nåväl, när jag kom till Pederslund skulle faktiskt Vilma, som rider Ponnyakuten-stjärnan Pikatcho, skritta ut en runda så jag skyndade mig allt vad jag kunde med att göra Hestia färdig så att jag kunde hänga med henne. Jag stressade på & remmarna på distanstränset satt lite som hej-kom-&-hjälp-mig upptäckte jag när jag kommit upp i sadeln, men Hestia var lugn & denna gång, tro det eller ej, ramlade jag inte av en endaste gång under hela skritturen! ;-)
   Vi red runt Delanders & Vilmas mamma & bror promenerade med. Hestia skötte sig fint, steppade lite på det stället där jag åkte av igår (fast idag kom vi från andra hållet - man känner sig betydligt tryggare i uppförsbacke än i nedförslut..) samt vid "Sannas" på vägen hem, annars var hon väldigt trevlig & inte det minsta tittig. Tror att rundan tog ungefär 40 minuter eller så.
   Väl tillbaka i stallet igen fick jag mocka mm, det hann jag inte innan ridturen, & idag invigdes den nya gödselplattan minsann! Nu slipper vi halka runt i lera under regnperioden eller plumsa i djupsnö uppe i skogen med skottkärrorna; vilken lyx! Det är möjligt att kungen var på plats tidigare under dagen & klippte blå/gula band & sa "Kära Örebroare..." men det missade jag i så fall. ;-)
   Apropå mockning & shit like that så håller jag på att testa ett nytt strömedel - jag har alltid bara varit för halm & halm allena, men nu provar jag alltså att ha Hestia på sådan där spånpellets + lite tugghalm; utöver att det ser väldigt ljust & fräscht ut i boxen så sparar jag även både pengar, tid & min rygg, det är vansinnigt lättmockat. Skulle det inte fungera byter jag tillbaka till enbart halm igen, men hittills har det funkat fantastiskt bra måste jag säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar