fredag 19 oktober 2012

All I can say...

...is "Bloody hell!" Sjukdomsanamnes: Min tidigare bön om friska & ohalta ridvänner måste ha kommit bort någonstans på vägen: Ingelas fot är sjukskriven ytterligare några veckor, grannarna på Agelund sitter i karantän tillfälligt pga förkylningssymptom bland de fyrbenta & nu har även min i vanliga fall så kärnfriska häst gått & blivit krasslig. :-( För tre eller fyra dagar sedan upptäckte jag lite blod i Hestias ena näsborre när jag kom till Pederslund & hälsade på henne i hagen. Jag tänkte först att hon nog hade rivit sig på något bara, tog ingen större notis om det hela. Dagen därpå blödde hon fortfarande & Petra hjälpte mig att lysa & kika för att försöka se varifrån blodet kom men det var inte så lätt förstås. Det har fortsatt komma lite blod; inga mängder & bara från den ena näsborren som sagt vilket ju utesluter allvarligare saker såsom lungblödning & Hestias allmäntillstånd verkar inte försämrat på något vis - hon är pigg & hennes aptit är lika hysterisk som den brukar vara. Idag ringde jag dock till Sirpa; stallets husläkare, för att rådfråga. Veterinären var väldigt odramatisk & tyckte att jag kunde avvakta tills nästa vecka, förhoppningsvis har Hestia fått en smäll bara under hagbus eller dylikt & då läker det & slutar blöda av sig själv. Om det inte slutar inom några dagar får hon kanske uppsöka klinik & bli undersökt ordentligt. Sirpa tyckte att jag skulle tempa Hestia för säkerhets skull vilket jag har gjort idag för första gången, således hade jag ingen aning om vilken hennes normala kroppstemperatur är men termometern visade 37,2 grader i alla fall & det är ju ingen feber oavsett. Jag hoppas på det bästa & Den Bästa får ta det lugnt så länge. <3
   & så lite vanlig träningsdagbok: Under helgen som gick jobbade jag de vanliga långa mastodontpassen & fick hjälp ena dagen & den andra blev det bara mockning mm på kvällen. I måndags tömkörde jag Hestia i hagen; skritt & trav under ca 30 minuter & oj så fin hon var! I tisdags tog jag mod till mig & red ut ensam en liten sväng, nästan upp till Delanders & tillbaka igen. Vi var lite spända men det gick bra, åtminstone inga avåkningar ;-) & onsdag-fredag har det alltså blivit vila pga näsblod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar