torsdag 1 november 2012

I en...

...sal på lasarettet. I söndags, dagen efter Greveritten, hade vi finbesök ute i Torna-Hällestad av Clotos matte Jojo: Ojoj så trevligt! Det var länge sedan vi sågs. Jojo lånade Starman & tillsammans med Petra på Våffelman red vi ut en kortare tur i skritt & trav. I måndags kväll var jag också ute en runda, då med Iza på Ruthan. Det var mörkt & det blåste hårt & regnade; egentligen skulle vi haft med oss två Agelundare till men de bangade & parkerade sig i ridhuset istället. Iza & jag red runt Borelund, mest skritt & lite trav. Vi var ute ca en timme. På tisdagen fick Hestia vila då jag jobbade kväll & igår, onsdag, tömkörde jag henne en stund i hagen - bara 20 minuter i lugnt tempo, det gick fint.
   Eftersom Hestias näsblod inte riktigt velat ge med sig ringde jag för några dagar sedan till kliniken i Löberöd & bokade en tid för undersökning så idag har Ingela & jag varit där med henne. Bästis var hemskt duktig, gick raka vägen in i transporten & väl på plats skötte hon sig också bra. Hon fick en lugnande spruta & sedan en kamera i näsan & det såg fint ut därinne. Inga tumörer eller polyper eller svullnader eller träpinnar (som Ingela befarade) eller annat som inte ska vara där, den lilla blödningen verkade vara belägen inne i en kringelikrok dit kameran inte nådde men veterinären tyckte inte att det var någon större fara med Hestia just. JAG däremot fick lite blodtrycksfall när jag stod & höll grimskaftet i ena handen & en metallbrems klämd runt Hestias överläpp med den andra handen samtidigt som jag tittade på de rosa slemhinnorna på TV-skärmen. Jag blev tvingad att släppa min häst & sätta mig ned på golvet - tydligen hade de haft sin beskärda del av hästägare som svimmat & slagit i huvudet så att ambulansen fått komma; de tog inga risker! :-)
   Hur som helst: Hestia får ta det lite lugnt, skrittas, & förhoppningsvis kommer såret att läka själv. Jag ska avvakta ett par veckor till, har blödandet inte slutat då måste man nog ta till kirurgiska metoder. Jag fortsätter att hålla tummarna & hoppas på det bästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar